Nu är den här igen. Bildbläddrartiden och ett bokslut över året som gått. Året går mot sitt slut och jag brukar reflektera lite över vad som hänt under året och vad som komma skall. Kommer på mig själv att i mörkret sitta och bläddra bland mina bilder, numera i telefonen, för att minnas de roliga och ljusa stunderna som passerat under det gångna året. Har även noterat att detta verkar vara ett vanligt fenomen av andra i sociala medierna då soliga bilder avlöser varandra i flödet.

Reflekterar lite till och tänker att vi alla behöver minnas, känna, längta, tråna och frestas lite för att hålla drivet och längtan i liv under den mörka och kalla perioden på året.

Bläddra på bland dina bilder, dela för glatta livet och njut av vad du har gjort eller vill göra!

Januari

Full fart från start

För att snabbt få lite ny energi i mörkret bokade jag mig på ett sim- och löpläger i Lysekil. Otroligt lyxigt att få komma iväg en hel helg. Bo på hotell, äta färdiglagad mat och få umgås med likasinnade. Vi hade en fantastisk helg med sol, löpning på klipporna, simning i egen bassäng och många härliga skratt.

Vinden sliter i håret och kylan biter i kinderna

Det var fokus på hur man håller sig stark och hel under HELA tävlingssäsongen och vi fick testa foamrollers och olika styrkeövningar för löpare. Det ingick även en föreläsning kring vikten av att fokusera på specifika styrkeövningar.

Jag bestämde mig, där och då, att jag skulle minsann styrketräna mera. Gick väl sådär om jag skall vara ärlig. Återkommer till det senare.

Olika foamrollers som vi fick prova på

Det finns ett inlägg i bloggen ”Stark och hel tävlingssäsong 2019” om ni vill läsa mer om den specifika helgen.

Februari

Februari, VAB-ruari. Detta år gick det bra för våran familj och vi höll oss friska. Annars är ju vintern och sjukdomar ett evigt gissel och såååå tröttsamt när man bara vill träna. Enda fördelen är väl att man aldrig är så träningsvillig som när man är just sjuk. Intressant.

Fortsätt simma, fortsätt simma

Att simma är i teorin så enkelt, men i verkligheten något helt annat. För andra året i rad var jag med på Triathlon Väst’s årliga simläger i Falkenberg. Tre dagar med fokus på simning, lite löpning, god mat och massor av härliga människor. För övrigt en väldigt bra simhall vid Falkenbergs havsbad. 50 meters bassäng med saltvatten. Har ni inte varit där, åk dit.

För mig passar detta perfekt. Hösten brukar bli mer fokus på löpning och spinning. Gillar att kicka igång simningen för kommande säsong, prata om årets tävlingar, de bästa träningsuppläggen och vilka pryar som gäller och inte gäller.

Fantastisk utsikt vid middagen

Februari = sportlov = skidor i Branäs = kaffedrink

Jag lärde mig åka längdskidor vintern 2017. Kom på den brillianta idén att genföra en Svensk klassiker och då ingår ju 9 mil skidåkning, hoppsan. Löpning, simning och cykling kändes okej, men skidor. Hur tänkte jag där? Uppvuxen på en ö utanför Göteborg gör att skidåkning inte är så jätte intressant då vi ytterst sällan har någon snö.

Med vinliga steg lärde jag mig och försöker hålla igång det med att åka iallafall gång per säsong. Skulle väl säga att jag går mer på styrka och kondition är teknik. Men det blir bra träning för hjärta och kropp…och det är gott med kaffedrink efteråt vid brasan. Som bastun efter simning.

Värme = skönt.

Mars

Väntar på våren och lite värme

Mars, Mars…vad gör vi med Mars månad? Vi är ett gäng som springer intervaller varje söndagkväll, året runt, ute. Jag är så tacksam för denna grupp och det är så mycket lättare att hålla igång utelöpningen och jag bli påmind hur skönt det faktiskt är att springa även i slask, regn och kuling. Det känns liksom mer på riktigt att få bli lite blöt, kall och smutsig. Hardcore.

Har ni inget gäng att springa med, försök hitta några eller kom till oss. Alla kan vara med oss.

Glada trots regn och rusk

Simläger till Fuerteventura med Simcoachen & Löplabbet

I år lyckades jag ha möjlighet att åka på en veckas träningsläger. En vecka med massor av simning i både bassäng och hav. Jag var väldigt orolig innan att jag inte skulle orka hänga med i tempot då jag inte hade simmat så mycket under vintern, men det var inga som helst problem. Passen var varierande och jag utvecklades jättemycket. Just att simma varje dag var nyckeln för mig iallafall. Vi hann även med lite löpning och vila.

April

Cykelpremiär ute!

April och vår! Äntligen lite värme och hopp om vår och sommar. På med hjälm och glasögon, nu kör vi lite cykelfokus. Den känns som en evighet sedan cykeln var ute på vallning och benen fick snurrade runt lite, körde inte många mil efter HIM i Helsingör 2018. Det blev mest fokus på löpning och spinning under vintern.

Första passen känns benen känns som spagetti

Jag blir snabbt påmind om hur olika en spinningcyel och racercykel är. Trots regelbunda svettiga pass i spinningsalen är benen som gummi redan efter 2 mil på hojen och jag undrar hur jag skall orka ta mig runt en HIM i Jönköping med 2 mil uppförsbacke…hjälp! Går det att backa ur nu? Nä, det är bara att växla upp och börja kötta på. Here we go!

En dag i centrum

Jag fick möjlighet att vara med i Volvo Cars reklamfilm för nya XC90:n. Storyn är skriven runt Säkerhet med en vinkling mot Triathlon. Jag arbetar med utveckling av aktiva säkerthetssystem på Volvo och för mig är säkerhet generellt en viktig fråga. Åker inte en meter utan säkerhetsbälte och simmar inte en meter utan säkerhetsboj när jag simmar själv.

I April är vädret ganska nyckfullt. Just denna dag när det skulle filmas snöade det på morgonen och det var endast 6 grader i vattnet…ja, jag simmade och ja, det var iskallt.

Tror inte att jag kommer ha simpremiär igen i April, 1 grad i luften och 6 grader i vattnet.

Maj

Jag fullkomligt älskar Maj. Vår, värme och vatten. Maj är en månad då mycket händer. Göteborgsvarvet, Swimrun premiär i Delsjön, Göteborgsgirot och sist men inte minst Swimrunpremiär med GBG-swinrun i Barnsjön.

Göteborgsvarvet

Varvet står mig varmt om hjärtat, har sprungit fler än 10 gånger (räknar inte längre). Jag gillar pulsen, arrangemanget, folket och festen. Alla är så glada och medaljerna är så fina. Jag älskar onödiga medaljer som gör mig påmind om loppen. jag har genomför. I år kändes loppet toppen. Vädret var kanon och både ben och hjärta kändes på topp.

Swinrunsäsongen startar

Detta år var det lite kyligare än toppensommaren 2018. Hur skulle det gå på swirunpremiären nu då? Fryslorten var minsann lite orolig. Kanske bäst att testa lite innan? Sagt och gjort. Premiär i Delsjön med Klas som är så duktig på att arrangera träningar runt om i Göteborg. Sjön hade hunnit värma upp sig och det var säkert minst 16 grader.

Toppen! Säsongen är igång, älskade Maj.

Hade även möjlighet att cykla Västkusten runt (12 mil) med Hanna

Hade inte riktigt kommit i cykelform redan i Maj, men såg det som en möjlighet till en bra distansträning. Ohhh…jääh. Just denna dag blåste det supermycket och halva loppet gick i rak motvind på öppna ytor. Vi var 3 st som rullade runt i 30 s intervaller….i 2h. Jag bröt ihop efter 9 mil och ville slänga cykeln i diket och ge upp. Fick en kram, en gel, fällde en tår och fortsatte. Tänk att allt går med lite vilja, kram och gel.

Juni

Big Training Day – Triathlon Väst.

Sveriges nationaldag, klart det skall firas…med träning hela dagen. Sverige visade sig från sin bästa sida och det var säkert årets varmaste dag. Underbart, som gjort för Triathlon! Samling vid Mölndal outdoors lokal vid Rådasjön, simning i sjön, 10 mils cykling och lite löpning på det. Jag bjöd på året och dagens vurpa…stillastånde. En grymmedag som avslutades med bad och grillade hamburgare.

GBG swimrun #2

Mer swimrun fick också klämmas in i Juni. Banan är lika tuff och rolig som vanligt. Vindstilla, sol och slumpprisvinst. Tror det är första gången jag vinner ett av priserna. Äntligen.

Juli

Högsommar och högtryck på tävlingskontot

Jönköping HIM. Fruktad och efterlängtad. Fasan för första branta backen. Hade bara hört rykten innan hur jobbig den är. Hade en fantastisk helg med kompisar och fick överraskningsbesök av familjen på tävlingsdagen. Det skall inte underskattas hur mycket det betyder när man tävlar.

Dagen bjöd på regn, 11 grader, vurpor runt vägen (inte jag) och sedan helt plötsligt 25 grader och sol. Svalde nästan en öronpropp (tyckte det var smart att ha dem i munnen när jag sprang 1 km till T2), hittade inte cykeln (lätt förvirrad efter simningen) och tog för lite gel och energi på vägen…slutade i en Mariahärdsmälta efter målgång. Bättre lycka nästa gång.

Sommaren kom, likaså brännmaneterna

Vi lyckades pricka in toppenväder när vi provsprang Ten island swimrunbanan. Några trasslade in sig i maneter, men jag lyckades klara mig. Alltid roligt att köra banan i sol och vindstilla. Banan är annars känd för styv kuling och stora vågor.

Åstol runt, tredje året i rad

Ett Aquathlon i västerhavet (simma och springa), favvo i repris. En liten, liten ö med stor potential. Ett varv i vattnet runt ön (2km) och tre varv i slinga på ön (8km). Toppenarrangemang, underbar publik och en bra start på semestern. Vi kommer igen 2019.

En liten tur till Roslagen – Amfibiemannen

Jag och Hanna tog oss en sväng till Roslagen norr om Stockholm. En tur ut till otroligt vackra ön Arholma. Detta var helt ny natur för mig. Simma i bräckt vatten som var grumligt av alger och springa i skog med mjuk mark. Vi sprang genom skyddsrum och på såphala klippor. Vi drog till med en tredjeplast, det var väldigt roligt att få stå på pallen i år.

Augusti

Uppleva Göteborgs södra skärgård – Öloppet sprint

Återigen fick vi planerat in Öloppet. Förra året körde vi den långa banan och det var även planen för i år. Dock blir det inte alltid som man tänkt sig. Jag stukade foten när vi var med på Amfibiemannen och vågade inte utmana den med över 3 mils löpning.

Plan B fick bli att köra sprinttävlingen istället. Det visade sig var ett bra drag då vi kammade hem förstavinsten.

En halkig tillställning – Ten island swimrun

Självklart (för mig då jag bor på Hönö) var jag även med på Ten Island Swimrum. Vaknade på morgonen och kikade ut. Ösregn och kuling. Örk. Sneglade på vindriktningen och tog en sväng med bilen för att kika lite på havet. Såg ok ut, är ändå ganska van vid havet i väster.

Men ack så lurad jag blev. Loppet bjöd på motvind och höga vågor på nästan alla simningar. Detta är var första gången som jag faktiskt övervägde att bryta ett lopp. Som tur var blev jag peppad av en kompis och fortsatte. Stundtals stog jag still i simningen och spanade in samma krabba om och om igen. Otroligt nöjd med att ta mig runt.

Simkurs start

För att inte hamna i samma mönster som jag alltid gör (slutar simma på hösten och får lite panik i Januari) bokade jag mig på en simkurs under hösten. På så sätt har jag faktiskt hållt igång simningen två gånger i veckan. Mycket fokus på teknik i början och det behöver jag verkligen.

Prova att simma med en paddel på huvudet….en utmanig och bra för tekniken.

Testa att simma med en paddel på huvudet

September

Swimrun säsongsavslut – GBG swimrun

September och hösten kommer med stormsteg. Klämde in en sista Swimruntävling med GBG Swimrun. Supermysigt med en värmade eld, varmt vatten, kaffe och bulle. Kroppen har hållt bra under säsongen förutom en stukad fot som läkte fort.

Simning

När hösten komer börjar innesäsongen mer aktivt och jag tycker det är lite mysigt. Mycket fokus på simning i bassäng och det är alltid lika utmanade att komma igång i simbassängen. Efter en sommar i havet i våtdräkt känns det som jag skall sjunka som sten.

Men att fortsätta mata meter i bassängen är ju den enda vägen ur känslan. Fortsätt simma, fortsätt simma.

Oktober

Välgörenhetslopp – Världens barn

Oktober bjöd på fint väder och Swimrun ersätts med löpning, cykling och styrketräning.

Varje år anordnas det en välgörenhetslöpning på Hönö. Lokala företag skänker pengar för varje 2,1 km-varv man springer. Sedan skall man försöka springa så många varv man hinner under 3 timmar.

Jag lyckades tyvärr stuka foten ytterligare en gång (när jag klippte björnbärssnåren, inte ens under en cool swimruntävling) och var lite orolig om det skulle gå att springa. Lyckligtvis återhämtade jag mig och kämpade till mig ett antal gummiband (ett per varv). Över 3 mil blev det. Tjohooo!

Alla gummiband jag samlade ihop

Nu är det höst – Avslutning swimrun

Formelt höst på riktigt, avslutning med lite swimrunvänner. Lite vemodigt, men oxå lite skönt. Kroppen får vila lite och sedan byggas upp för en ny säsong. Nu blir det fokus på styrka, mer simning och löping.

November

Inomhusträning – Styrka

Novenber, kallt och mörkt. Bygga, bygga, bygga. Styrka är verkligen det jag prioriterar bort när jag har för ont om tid. Redan i Januari lovade jag mig själv att priritera styrka. Gick ju inte alls så bra som jag hade tänkt.

Nu har jag äntligen anlitat en Coach (otroligt lyxigt) som har planerat in styrka 2 gånger i veckan i mitt schema. Jag kommer inte undan längre. Efter 2 månaders kämpande (började i mitten av September) börjar jag känna mig starkare. Mina ben orkar att springa hårdare och jag känner mig mer spänstig.

Jag kommer att fortsätta kämpa. Troligen blir jag aldrig en Margit Björgen, men kanske en liiiten bit på väg.

Björkö toppar

Även om mörker och kyla biter sig fast i November försöker jag springa ute under hela året. Tycker det är skönt med variationen av lera & kyla och svettigt intervallpass på löpbandet.

När Björkö toppar dök upp i Facebookflödet var det bara att passa på. Så himla roligt. Ett slirigt pass i lera och vattenpölar och fem toppar att ta sig över. Benen var möra och tårna stelfrusna. Detta pass kommer jag köra igen till våren.

December

December fortsätter som november. En härlig mix av rörelse. Simning, löpintervaller i grupp, löpning på löpband, cykling i spinningsal och lite styrka på det.

Nu väntar jag ändå på att snön skall komma (i Göten går det sådär). Få springa i vitt landskap och kanske lufta längdskidorna igen.

Min slutsats

Med lite tillbakablickning inser jag att jag har gjort väldigt mycket under året, och då har jag ändå inte tagit med allt jag har gjort och upplevt.

Jag har prioriterat bort styrka trots att jag vet att det är viktigt. Har till slut anlitat en Coach som styr upp mig lite och fått in styrka i min träning.

Kroppen har håll bra förutom en fot som jag har stukat två gånger. Kroppen har levererat och det känns om en bra fördelning mellan cykling, simning, löpning, triathlon och Swimrun.

Det enda som jag har saknat i år är att kunna simma mer i havet. I år tog brännmaneterna över totalt och jag simmade nästan ingenting ute. Det saknar jag verkligen jättemycket.

Brännmaneter i vattnet
Brännisarna som tog över på västkusten i år

En tanke om “Bokslut – En reflektion av tränings och tävlingsåret 2019.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *