Veckans Ambassadör Maria har nog provat på de flesta idrotterna som finns i sina unga år. Gymnastik, dans, handboll, badminton, judo, fotboll, basket, squash, simning, friidrott, optimistsegling, klättring, surfing, Friskis&Svettis och innebandy.

Efter tonåren kom innebandyn att dominera idrotten, hon var mer konditionsstark och stark i närkontakter än en utpräglad bolltalang. Löpningen var då en del i träningen och tog sedan över helt och klubban lades på hyllan.

Efter flera års löpning planade utvecklingen av och hon hittade ny utmaning i Swimrun. Trots otrygghetskänslor i vatten lärde hon sig crawla (via youtube) och genomförde sin första Swimruntävling 2015.

När simningen kändes mer stabil genomförde Maria en Svensk Klassiker och ett frö till att genomföra en Triathlon föddes.

Hur kom det sig att du började med Swimrun?

2013 var jag ner i hamnen på ön där jag bor och såg några personer komma springande i våtdräkt. Det var tävlingen Ten Island Race (numera Ten Island Swimrun) som pågick. Efter lite research förstod jag att det var en ny sport som kallades Swimrun. Det såg kul och coolt ut.

Kände att löpningen hade planat ut lite på senare tid och att det slet hårt på kroppen att bara springa. Att addera simning verkade intressant och det har under många år lockat mig att kunna crawla. Enda utmaningen var bara att jag inte kunde crawla just då och var inte heller så bekväm i vattnet.

Året efter var jag funktionär på samma tävling och träffade två grymma tjejer som hade tagit sig runt tävlingen med bröstsim. De var så glada och jag blev inspirerad av att de var helt ”vanliga” motionärer. Inga multisportare eller superatleter som jag hade målat upp i min inre bild. Det fortsatte att gro i min tanke att detta kanske jag också kunde göra.

2015 anmälde sig två kompisar (också helt vanliga motionärer som jag sprang med) och då kunde inte jag vara sämre. Letade upp en partner och vips så var jag anmäld till mitt första lopp.

Vad har varit din största utmaning i Swimrun?

Helt klart min vattenrädsla. Och att lära mig crawla. Insåg snabbt att jag var rädd i havet och att bröstsim inte var att föredra eftersom benen behövde få vila under simningen.

Gällande vattenrädslan är det inte för mörkret, otäcka djur eller hajar som skrämmer mig. Rätt och slätt så är jag rädd för att drunkna. Under åren har jag lärt mig att hantera det och har lite olika knep.

–          Acceptera att jag är rädd och prata om det

–          Simma med lina, då har kompisen koll på mig

–          Ta små steg i taget och utsätta mig för det otäcka med trygga personer omkring mig

–          Mantra, sjunga en sång eller hitta på namn i bokstavsordning. Då kan inte hjärnan tänka på annat.

Att lära sig crawla som vuxen har varit en utmaning och jag har lagt många timmar på filmklipp på youtube, gått olika kurser och tagit privatlektioner.

För mig var det bra att börja i havet med våtdräkt. Då flöt jag som en kork och kunde fokusera på andningen och armarna som steg ett. Det finns tyvärr inga genvägar utan det krävs många timmar i bassängen.

Varför tog du steget till Triathlon?

Jag har sneglat på sporten under många år, men tänkte att jag inte var en av dem. Alla verkade så starka och snabba och det verkade vara så mycket prylar. En stor anledning var också att jag inte kunde crawla.

När jag till slut hade lärt mig crawla bestämde jag mig för att göra en Svensk Klassiker. Det innebar att jag fick köpte mig en cykel (racer) och en bättre simdräkt (med mycket flyt). Jag blev påmind att jag faktiskt gillar att cykla och att det är bra med varierad träning. Cyklade mycket i vardagen när jag var yngre. Nu hade jag alltså inga ursäkter. Jag hade allt material och kunde crawla.

Under åren med Swimrun har jag träffat fantastiska personer som har förklarat att Triathlon är även för icke elit och att det finns många som är nya inom sporten. Blev mer och mer nyfiken och vågade till slut prova.

Kan du berätta om din Triathlondebut?

Absolut, den minns jag fortfarande. Tänk att jag ens fortsatte efter den. Helt otroligt. Som tur vad hade jag redan bokat mig till en HIM i Helsingör samma år, så jag kunde inte backa ur.

Mölndal Outdoor arrangerade Prova på Triathlon tillfällen vid Råda utanför Göteborg. En sprint. 750m sim, 2 mil cykling och 5 km löpning. Jag kände ingen och kände mig väldigt vilsen där och då. Alla såg så snabba ut och hade koll på sina saker och cyklarna såg väldigt dyra och snabba ut. Försökte andas och se van ut.

Det var en gemensam vattenstart och jag värmde inte upp innan (läxa ett). Lade mig i mitten och det kändes ok, i 100m. Hjälp. Flöt inte som i det salta havet jag var van vid (läxa två) och vid första bojen blev det trångt (läxa tre). Jag fick panik. Ville bara bryta, men började bröstsimma med hög puls och immiga glasögon. Simmade ryggsim och grät mig runt banan. Jag var helt slut när jag kom i land.

Upp på cykeln och trampade på så fort jag kunde men alla körde om mig (läxa fyra) och det kändes så knäckande och frustrerade. Tror bara jag cyklade om en person men försökte tänka positivt. Blev frustrerad när jag inte kunde hålla tänkt tempo på löpningen (läxa fem). Som tur var fick jag glada tillrop kring banan och jag mötte Martin Flinta (Mr Multisportare) som ropade hejade och uppmuntrande ord till mig. Stort tack!

Förstod att trängsel och växlingar är en sport i sig. Och att springa efter hård cykling biter i benen. Inte skrämd, men full av respekt för sporten. Fick även med mig några läxor hem som jag fick jobba på inför tävling #2.

Hur var din säsong förra året?

Förra säsongen var ett bra år. Kroppen höll och jag fick till en mix av lopp och är nöjd med mina prestationer. Slog personligt rekord på Göteborgsvarvet, tog en första plats på Öloppet sprint (Swimrun), slog mitt mål i Jönköping HIM med 7 minuter och kom på tredje plats i Amfibiemannen (Swimrun).

En första plats på Öloppet sprint

Hur ser dina Swimrun- och Triathlonmål ut för denna säsong?

Mitt stora mål är att genomföra Kalmar IM. Jag har några delmål fram till dess och det är att springa Göteborgsvarvet, genomföra Jönköping HIM för andra gången och köra Kustjagaren (Swimrun).

Ett annat målet är att hålla mig hel, ha roligt och genomföra loppen och må bra efteråt. Jag försöker få ihop träning, jobb och familj och det är ett mål i sig att få det att fungera.

Hur lägger du upp din träning?

Har faktiskt unnat mig en Coach sedan i höstas för att få hjälp med bra struktur på min träning. Jag får 4 veckors program och jag kan sedan stuva och justera om beroende på hur kroppen mår och livet ter sig. För mig är detta bra då jag absolut är en person som skulle kunna träna sönder mig. Att varva styrketräning, simning, cykling och löpning är utmaning, men också väldigt skönt för kroppen.

Det nya för mig är att faktiskt planera in styrketräning och våga lyfta tungt.

Vi är också ett gäng tjejer/damer i en FB-grupp som peppar varandra, det är väldigt bra då jag ibland misströstar och känner att det är lite jobbigt med all träning.

Vad är din största utmaning i din träning?

Tid. Jag lägger 6-9h/vecka effektiv tid. Sedan all tid som tillkommer för att ta sig till och från träning. Skall inte heller glömma all den tid jag lägger på stretchning, rullning och prehab.

Cyklingen är helt klart en utmaning också då det är mörkt större delen av träningssäsongen. Jag har valt att cykla på spinningcykel och jag tycker det är obekvämt med den sadel som sitter på cykeln, det skaver och jag hade hoppats på större lustkänsla. Jag hoppas verkligen att det kommer kännas bättre när det är varmare och ljusare ute och att jag blir ett med min nya cykel.

Vilka är dina favoritpass i respektive gren?

I simning gillar jag dolme och paddlar, gärna serier med 200m distanser. Då kan jag hålla farten upp.

Cykling tycker jag 3 min intervaller runt 95-105% är roligt. Kort och hårt.

I löpning gillar jag både 5-10 min intervaller och långdistans, de är lite olika känslor. Intervaller med tempo och blodsmak, men också det meditativa som finns i långdistanspassen. Då tankarna kommer och går och benen som bara trummar på. Gärna i bergen vid havet, eller i skogen, om jag får till det.

Gillar marklyft i gymmet. Känner mig stark och det känns som det är bra för hållningen i alla grenarna.

Har du några tips till nybörjarna?

Gör det inte så komplicerat, man ska simma, cykla och springa, så bara ut och träna!

Sätt upp dina egna mål och jämför dig inte med någon annan. Det går bra att bröstsimma och cykla på en vanlig cykel.

Kom ihåg att vila, det är lätt att bli ivrig och tro att man kan ta igen missade pass.

Planera in styrketräning och våga lyfta tungt. Mycket fokus kring core (höft, rumpa, ljumske och baksida lår).

Vilken är din bästa pryl?

Hahaha, jag älskar prylar och har svårt att välja just en. Är ju ingenjör och prylnörd. Själv älskar jag min Garminklocka och skulle behöva träna på att inte alltid ha den med mig.

Sportslick, världens bästa feta kräm som hjälper till att undvika att få skav.

Älskar mina paddlar, fenor och min dolme när jag simmar. Och en bra våtdräkt såklart. Också viktigt att hitta bra simglasögon.

Har du ett Triathlonminne du aldrig glömmer?

När jag kom in i mål på min första HIM i Helsingör 2018. Jag möttes av en vän och då kunde jag inte hålla mina tårar tillbaka. Jag var otroligt lättad över att ha klarat att simma utan att få panik och så oerhört nöjd över min prestation.

Måste nog även nämna en händelse under HIM Jönköping också. Den är lite rolig. Jag simmade jättebra. Kommer in i T1, är övertaggad till tusen och vill snabbt komma iväg på cykel. Men hittar den inte. Letar och letar, svär, frustar och håller på att bli tokig. Trodde på riktigt att någon hade tagit den. Till slut hittar jag den, på sin plats så fint. Hahaha…!

Min “borttappade” cykel

Profilruta

  • Bor: På Hönö, en ö av 10 öar som ligger i Göteborgs norra skärgård (ca 14 000 inv. i kommunen som har allt utan en simbassäng)
  • Yrke: Projektledare inom Aktiva säkerhetssystem på Volvo personvagnar (https://www.volvocars.com/intl/discover-volvo/xc90-presents-feeling-of-control)
  • Antal Swimruntävlingar: Ojdå, det är ett gäng. Får väl snarare plocka de som gjort mest intryck.
    • Ten island Swimrum (hemmabana och mitt premiärlopp)
    • Öloppet på Styrsö (en klassiker)
    • Amfibiemannen (fint lopp i Roslagen)
    • Gbg Swimrun (skojtävling med garanterad mjölksyra)
    • Åstol runt (jättefin Aquathlon i karg skärgård)
    • Dalsland Swimrun (otrolig fin miljö och simning en Sveriges enda akvedukt)
    • Koster Swimrum (otrolig miljö och rolig avslutning av säsongen)
  • Antal Triathlontävlingar:
    • 1 st prova på Triathlon i Råda 2018 (sprint).
    • 2 st HIM, Helsingör 2018, Jönköping 2019
  • Instagram: @mariabjorler
  • Resultat: Helsingör HIM 6:09:48, Jönköping HIM 5:52:58

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *