“Will I be an IRONMAN?”

Den frågan har jag ställt mig sedan den där dagen i augusti förra året, när jag satt i bilen i en parkeringsficka utanför Bollebygd, på väg hem från jobbet, och anmälde mig till IRONMAN Kalmar.

Visste jag vad jag gav mig in på? 3,8 km simning – 180 km cykel – 42 km löpning… Tveksamt. Men nu var jag anmäld och allt runt omkring skulle fixas. Inte helt lätt att få boende i Kalmar under dessa dagar, men jag var snabb och bokade direkt när jag var anmäld och lyckades få ett rum på Scandic till rimligt pris. Nu var det bara träningen som skulle till. Okej, jag började inte helt på noll, mitt 2018 hade varit fantastiskt på alla sätt och jag hade lyckats med alla mina mål på tävlingarna. Jag hade bestämt mig för att verkligen satsa på Kalmar och inte tävla i stort sett varje helg som året innan. Jag har stått över många Swimrun och alla tävlingar jag gjort har varit med fokus på Kalmar.

IRONMAN

Nu är det 4 dagar kvar och man frågar sig vad man kunde gjort annorlunda. Tränat mer? Tränat annorlunda? Nej det spelar ingen roll nu, på lördag händer det och jag är fan redo!

Mål

Det är ingen idé att smyga med mitt mål, det var tydligt redan när jag anmälde mig, jag vill göra under 10 timmar. Det är ett tufft mål att sätta upp första gången man kör en IRONMAN, men varför satsa lägre liksom? Redan under förra hösten när jag tvingades byta lösenord på jobbet till ett sånt där säkert så valde jag “Ironman@sub10”. Nu har jag slagit in det där lösenordet 1000 gånger och det känns mer självklart för varje gång. Det kommer bli oerhört tufft men jag ska göra mitt bästa.

Simning

Jag bestämde tidigt att jag inte skulle satsa lika mycket på simningen i år, i alla fall inte på bekostnad av cykel eller löpning. Detta har inneburit att jag prioriterat bort många simpass men jag tror ändå att det handlar om max några minuter som jag får hämta in någon annanstans. Jag ska försöka simma avslappnat och hitta ett par bra fötter eller en bra klunga att ligga med i. Jag har testat fram och tillbak om jag ska satsa på 2-takt eller 3-takt. Det verkar vara hugget som stucket och jag tänker växla lite efter hur det känns, men framförallt försöka simma stort. Målet på Kalmar blir att simma på under 1 h 10 min.

Slipar på formen i Vänern

Cykling

Jag har lagt mest krut på cyklingen, och det har verkligen gett utdelning. De senaste veckorna har jag känt mig väldigt stark på cyklingen och jag kanske får äta upp det, men jag ser fram emot de 180 km i Kalmar! Jag cyklade inte mycket under vintern, endast några pass inne på trainern. Det som verkligen kickade igång säsongen var träningslägret på Mallorca med Triathlon Väst som resulterade i ca 60 mil cykel på en vecka. Drömmen är att cykla på under 5 timmar, men om man ska vara realistisk och tänka lite på det som kommer efter, så kanske det är mer rimligt att det landar på några minuter över. Målet står ändå fast på att cykla på 5 h.

Kuperad cykling på Borås Triathlon

Löpning

Löpning tar lång tid att bli bra på och man måste ha tålamod. Jag har egentligen sprungit för lite, men jag har samtidigt haft ont till och från och har inte kunnat pressa för mycket. Skulle jag dragit på mig någon allvarlig skada så skulle Kalmar ha varit kört redan innan det ens startat. Jag har försökt att aldrig springa oftare än varannan dag, oftast mer sällan. Det har inte blivit några riktigt långa pass på löpningen, och det är det enda som jag känner att jag saknar och borde gjort annorlunda. Ett antal pass som varit på över 2 timmar, men allt som oftast mellan 60 – 90 min. Alla mina löppass har gått i lugnt tempo med en maxpuls på strax över 150, inspirerad av Phil Maffetone´s 180-formula, men det är ett inlägg i sig.

Löpning hem från simning i Delsjön

Jag har aldrig sprungit ett maraton och att första gången sker i slutet på en IRONMAN känns väl lite sådär. Detta gör det också så svårt att veta vart jag ska lägga ribban, vilka kilometertider ska jag satsa på? Jag tror det kommer ge sig när man haltar av cykeln, tar de första stegen och tänker för sig själv “det här kommer bli tufft”. Jag ska försöka att inte titta på klockan så slaviskt som jag brukar. Jag har auto lap var 5:e kilometer, då kan man kolla hur man ligger till. Ursprungsplanen är att hålla 5 min/km så länge jag kan för att sedan koppla på pannbenet och hoppas att kroppen håller. Målet på Kalmar blir att göra någonstans 3 h 45 min.

You are an IRONMAN

Ni som kan matte och har räknat ihop ovan inser att det kommer bli tufft och att allt måste stämma för att jag ska nå mitt mål. Dessutom måste jag växla snabbt. Men som rubriken lyder handlar det inte bara om att klara mitt mål som jag egentligen satte upp för att det var jämt och bra. Det som verkligen betyder nåt är när jag är i slutfasen av loppet, hur det än har gått, när jag tar de sista stegen på IRONMAN-mattan med publiken på båda sidor. Speakern ropar “Jonathan… You are an IRONMAN” och jag tas emot av alla som gjort resan till Kalmar för att följa mig under dagen. Då kommer jag vara lycklig hur det än har gått.

Målgång i mitt enda IRONMAN event – IRONMAN 70.3 Jönköping

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *